top of page
  • VE

Motivaatio

Vuosi on vaihtunut ja uuden vuoden treenilupauksia on lähdetty lunastamaan kovaa vauhtia.

Tavoitteet on selvillä ja motivaatio tapissa. ”Kesäkunto täältä tullaan!”


Aika tyypillinen tavoite, eikö vain?

Tavoitteessahan ei sinällään ole mitään vikaa, onhan liikunnan lisääminen arkeen aina positiivinen juttu. Harmittavan usein kuitenkin kovan alkuinnostuksen jälkeen vauhti pikkuhiljaa hiipuu ja uudet mahtavat treeniohjelmat alkavat maistua puulta.

Ensimmäisenä tulee mieleen kysymys: ”Miksi?”


Motivaatio & motiivi

Motiivi saa ihmisen liikkumaan kohti päämäärää.

Ja monesti motiivit kumpuaa arvoistamme.

Mitä pidän tärkeänä?

Toisella motiivina voi olla terveydelliset syyt, kun taas toisella esimerkiksi ulkonäölliset syyt.

Vaikka edellä mainitut motiivit ovat hyvin erilaisia, yhdistyy niissä tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta yksi vahva tekijä.



Pitkäjänteisyys

"Haluan voida hyvin ja toivon pitkää ikää."

Yleinen tavoite ja hyvä sellainen!

Toisinaan voi kuitenkin olla hyvä herätellä itseään kysymällä: Mitä olen tehnyt kuluvan viikon aikana tavoitteen eteen? Jos vastausta joutuu miettimään, voi olla hyvä tarkastella päivittäisiä rutiineja uudessa valossa.


Lihaksikasta ulkomuotoa hakevan on myös hyvä tiedostaa edellä mainittu seikka. Päivittäinen tekeminen määrittää suunnan. Lihaksikas ulkomuoto ei tule kuukaudessa tai kahdessa, vaikka ihmepillereitä ja huippuohjelmia markkinoidaankin.


Pitkäjänteisyys ja sitoutuminen eivät markkinoinnin näkökulmasta toimi, mutta siinä on voimaa, kun tarkastellaan asiaa tulosten valossa. Monelta huipputekijältä kysyttäessä vastaukseksi nouseekin sana: "aika". Pohjat kuntoon, nousujohteista tekemistä ja pitkäjänteisyyttä.

Tylsää, mutta toimivaa. Hyvä ystäväni toteaisikin tähän: "Keep it simple".


Liikunnallisia tavoitteita ja päämääriä tykkään verrata usein opiskeluun.

Lääkäriksi en valmistu vuodessa, vaikka kuinka haluaisin.

Se vaatii sitoutumista ja pitkäjänteistä tekemistä.

Ja mitä tapahtuu sitten, kun valmistun?

Työ jatkuu.


Kestäviä valintoja

Kun mietit treenitavoitteitasi, ole realistinen ja rehellinen.

Mitä oikeasti haluan?

Vaikuttavatko muiden mielipiteet tai päätökset valintoihini?

Mitä tapahtuu kun pääsen tavoitteeseen?


Kannustan ihmisiä liikkumaan, mutta korostan miettimään syitä tekemiselle. Kun valinnat tehdään omien arvojen pohjalta, säilyy tekemisessä rentous ja sitoutuminen on helpompaa.

Isojen muutosten sijaan kokeile pieniä muutoksia, jotka pystyt pitämään mukana pitkällä aikavälillä.

”Jatkossa treenaan kaksi kertaa viikossa. Vuoden ympäri”

Huomattavasti parempi, kuin treenata 4 kertaa viikossa kuukauden ajan, jota seuraa kuukauden paussi. Et sitä paitsi pysty tauon jälkeen jatkamaan etenemistä samasta pisteestä mihin jäit.

Ja se jos joku syö motivaatiota...

Pienet pysyvät ratkaisut

Muista säilyttää tekemisessä ilo ja ole itsellesi armollinen.

Pienet muutokset ruokkivat onnistumisen tunnetta, joka taas puolestaan parantaa motivaatiota.

Motivaation säilyminen vaikuttaa positiivisesti pitkäjänteisyyteen, joka taas korreloi tuloksiin.

Nauti matkasta ja tee siitä mielekäs.

Kysy iteltäsi tarkentavia kysymyksiä sekä tiedosta mitä teet ja miksi.

Ympäriltä on hyvä poimia vinkkejä, mutta älä sorru vertaamaan itseäsi muihin.

Muista, että omaan tekemiseen voit eniten vaikuttaa.

Ja sen laatu määrittää tulevan.


Tsemppiä vuoden 2023 treeneihin!


- Toni


51 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page